Våra pass

Hathayoga

Hathayoga är den grundläggande och mest kända yogaformen. Härifrån har de flesta andra yogaformer sitt ursprung. Positionerna hålls lite längre och tempot är lugnt. I passen blandas mjuka positioner (asanas) med andningsövningar. Ett bra alternativ att starta med om du vill komma igång med yoga. 



Vinyasayoga

I Vinyasayoga kopplas andetagen med rörelserna i omväxlande, lekfulla och fritt flödande pass. Med tiden kan du hitta ett meditativt tillstånd - en känsla av att kliva in i din egen lilla bubbla och frigöra dig från prestation och stress. Du tränar din balans, bygger en starkare och smidigare kropp och lugnar sinnet.  Passen kan variera mycket från klass till klass, både i intensitet och upplägg. 

Yinyoga

Yinyoga är en lugn, meditativ och återhämtande form av yoga. Sittande och liggande positioner hålls under en längre tid än i andra yogaformer och varje position anpassas efter utövaren. Vi använder olika typer av props, tex block, bolster och filtar för att hitta in i positionerna.  YInyoga fokuserar på kroppens senor, ligament och bindväv för att öka cirkulationen och förbättra rörligheten. Ett perfekt komplement till mer aktiv yogapraktik eller till annan träning.

Medicinsk yoga

Medicinsk yoga bygger på kundaliniyogans yogasekvenser; s.k. kriyas, med fokus på de enkla och lugna övningarna. Yogapassen är uppbyggda utifrån ett terapeutiskt syfte. Precis som i kundaliniyogan följer yogaklassen en särskild struktur och inleds med intoning, därefter följer uppvärmning, själva yogapasset, en längre stunds vila, avslutande meditation och slutligen uttoning. Vi använder rörelser, andning och mantran i kombination för att öka vårt mentala fokus. Rörelserna är enkla och skonsamma och passen balanserar medvetet aktivitet och vila. Du behöver inga förkunskaper för att kunna delta.

Kundaliniyoga

Ett kundaliniyogapass består av s.k. kriyas; sekvenser som är sammansatta för att ge en avsedd terapeutisk effekt. En kriya kan bestå av 3-15 övningar. Rörelserna är dynamiska och integrerar  rytm och andning. Alla pass utgår från en struktur som startar med ett intoningsmantra och följs av den aktuella kriyan för passet. Efter kriyan landar du i en stunds vila till musik. Passen avrundas med en meditation som kan vara olika lång och avslutas med ett mantra för att tona ut.
Kundaliniyoga passar de flesta utövare då övningarna är relativt enkla att utföra.


Yoga enligt YogaMonks

YogaMonks är en metod med basen i  hatha- och vinyasayoga där vi jobbar djupt och specifikt för att komma åt och stretcha bindväven. Målet är en rörligare ryggrad (hathayoga) och därmed en rörligare kropp i sin helhet. Du blir guidad på ett annorlunda och lekfullt sätt genom rörelsesekvenser (vinyasas) där yogapositioner (asanas) är inbakade. Genom den unika YM metoden kan du komma djupare in i en yogaposition än du trodde var möjligt. YM är grundande, stärker din core, ger fokus och avslappning.

Det här passet passar alla nivåer av yogautövare samt nybörjare inom yoga.


YogaMonks Gravidyoga (kurs)

Gravidyogan erbjuder dig verktyg att bättre kunna uppskatta graviditeten till fullo. Den kan även hjälpa till med att psykologiskt förbereda dig. Detta gör vi genom fysiska övningar, andningsövningar och meditation. Du bygger upp styrka för att kunna vara aktiv, samt för att mot slutet av graviditeten vara redo att släppa taget.

Ökad mjukhet/avslappning i din kropp är bra för att hantera den extra arbetsbördan under och efter graviditeten. Enligt YogaMonks är avslappning (softness) det samma som styrka och välbefinnande.

Kursen är öppen för dig som är gravid från vecka 14 och ända fram till sent i graviditeten. Ju förr du kommer, desto bättre. Ju mer tid du har på dig desto tydligare resultat och möjlighet att skapa de bästa förutsättningarna för dig under din graviditet och att kunna se fram emot förlossningen med ökat självförtroende och glädje. Det är aldrig för sent att göra något bra för sig själv och lite yoga är mycket bättre än ingen yoga alls!

Egna hemövningar är en del av upplägget. Dessa är frivilliga men ett bra hjälpmedel för att få ut så mycket som möjligt av kursen. 


Sharat Arora Yoga

Sharat Arora Yoga Method bygger på klassisk Iyengar yoga och är en alignment-baserad yoga. Det innebär att stor vikt läggs vid detaljerna och vid att hitta precis rätt i positionerna. Instruktionerna är detaljerade, du får mycket hjälp med att justera dina positioner och vi använder props (redskap), så att alla kan hitta rätt ”alignment” oavsett förutsättningar. Positionerna hålls en längre tid så att du kan utforska och hitta rätt.

Genom att hitta rätt alignment skapar vi balans både fysiskt och mentalt.

 


Flow Motion

Mjuk funktionell styrketräning med enbart den egna kroppen som motstånd. Allt i en lugn och stressfri miljö med härlig musik. Det här är ett gruppträningspass helt utan krav på koordination. Du blir stark, får bättre kroppsuppfattning, bättre balans och bättre hållning.


Qigong

Qigong är en mer än tusen år gammal läkekonst där Qi står för livsenergi och kraft, och Gong för arbete.

I långsamma rörelser som passar alla och där ingen erfarenhet krävs arbetar vi med att höja livsenergin.
Med Qigong förmedlas inre lugn, återhämtning, omtanke och vetskap om hur vi med energins & intentionens kraft kan påverka vår vardag. Klasserna kombineras med en härligt avslappnande vägledd meditation.