Våra yogaklasser och kurser   

Våga Yoga - yoga för nybörjare

Våra nybörjarkurser och nybörjarklasser bygger på hathayoga, som är den grundläggande och mest kända yogaformen. Härifrån har de flesta andra yogaformer sitt ursprung. Positionerna hålls lite längre och tempot är lugnt.
Mjuka positioner (asanas) blandas med andningsövningar och kortare meditationer. Ett bra alternativ att starta med om du vill komma igång med yoga, eller om du vill repetera. 



Vinyasayoga och Slow Flow

I Vinyasayoga kopplas andetagen med rörelserna i omväxlande, lekfulla och fritt flödande pass. Med tiden kan du hitta ett meditativt tillstånd - en känsla av att kliva in i din egen lilla bubbla och frigöra dig från prestation och stress. Du tränar din balans, bygger en starkare och smidigare kropp och lugnar sinnet.  Passen kan variera mycket från klass till klass, både i intensitet och upplägg. Armbalanser och inversioner kommer i vinyasapassen. I Slow Flow är tempot lägre och positionerna mindre utmanande.

Yinyoga

Yinyoga är en lugn, meditativ och återhämtande form av yoga. Sittande och liggande positioner hålls under en längre tid än i andra yogaformer och varje position anpassas efter utövaren. Vi använder olika typer av props, tex block, bolster och filtar för att hitta in i positionerna.  YInyoga fokuserar på kroppens senor, ligament och bindväv för att öka cirkulationen och förbättra rörligheten. Ett perfekt komplement till mer aktiv yogapraktik eller till annan träning.

Medicinsk yoga

Medicinsk yoga bygger på kundaliniyogans yogasekvenser; s.k. kriyas, med fokus på de enkla och lugna övningarna. Yogapassen är uppbyggda utifrån ett terapeutiskt syfte. Precis som i kundaliniyogan följer yogaklassen en särskild struktur och inleds med intoning, därefter följer uppvärmning, själva yogapasset, en längre stunds vila, avslutande meditation och slutligen uttoning. Vi använder rörelser, andning och mantran i kombination för att öka vårt mentala fokus. Rörelserna är enkla och skonsamma och passen balanserar medvetet aktivitet och vila. Du behöver inga förkunskaper för att kunna delta.

Kundaliniyoga

Ett kundaliniyogapass består av s.k. kriyas; sekvenser som är sammansatta för att ge en avsedd terapeutisk effekt. En kriya kan bestå av 3-15 övningar. Rörelserna är dynamiska och integrerar rytm och andning. Alla pass utgår från en struktur som startar med ett intoningsmantra och följs av den aktuella kriyan för passet. Efter kriyan landar du i en stunds vila till musik. Passen avrundas med en meditation som kan vara olika lång och avslutas med ett mantra för att tona ut.
Kundaliniyoga passar de flesta utövare då övningarna är relativt enkla att utföra.


Flow into Stillness

Här kombinerar vi vinyasayoga och yinyoga i en skön förening. Klassen börjar med mjuk flödande vinyasa för att stegvis övergå i skönt återhämtande yinyoga.

Det här passet passar alla nivåer av yogautövare samt nybörjare inom yoga.


Unwind your Mind & Yoga Nidra

Unwind your Mind är en ljuvlig kombination av yinyoga och yoga nidra, perfekt för att varva ner efter en aktiv dag.  Yinyogan övergår sömlöst in i Yoga Nidra, som är en djupavslappnande och återhämtande guidad meditationsteknik som bland annat kan minska stress och ge bättre sömn. Utövas liggande.


Flow Motion

Mjuk funktionell styrketräning med enbart den egna kroppen som motstånd. Allt i en lugn och stressfri miljö med härlig musik. Det här är ett gruppträningspass helt utan krav på koordination. Du blir stark, får bättre kroppsuppfattning, bättre balans och bättre hållning. Svettigt, men opretentiöst och roligt!

Kurser

Gravidyoga enligt Yoga Monks

Kursstart 11 november kl.17:30. Gravidyogan erbjuder dig verktyg att bättre kunna uppskatta graviditeten till fullo. Den kan även hjälpa till med att psykologiskt förbereda dig. Detta gör vi genom fysiska övningar, andningsövningar och meditation. Du bygger upp styrka för att kunna vara aktiv, samt för att mot slutet av graviditeten vara redo att släppa taget.
Kursen är öppen för dig som är gravid från vecka 12 och ända fram till sent i graviditeten. Ju förr du kommer, desto bättre. Ju mer tid du har på dig desto tydligare resultat och möjlighet att skapa de bästa förutsättningarna för dig under din graviditet - och att kunna se fram emot förlossningen med ökat självförtroende och glädje. Det är aldrig för sent att göra något bra för sig själv och lite yoga är mycket bättre än ingen yoga alls! 

Egna hemövningar är en del av upplägget. Dessa är frivilliga men ett bra hjälpmedel för att få ut så mycket som möjligt av kursen. 6 kurstillfällen, torsdagar 17:30-18:45. Boka din plats här. Lärare: Frida


Våga yoga - yoga för nybörjare

Detta är en kurs för dig som inte provat yoga förut, eller för dig som vill repetera.
I ett lugnt tempo går vi igenom övningar (asanas) från grunden och blandar detta med andningstekniker (pranayama) och kortare meditationer.
Efter kursen känner du dig bekväm att prova våra öppna klasser. 6 kurstillfällen á 75 minuter.
Ny kursstart planeras inom kort - meddela gärna intresse här. Lärare: Sofia. Förutom i kursform finns "Våga Yoga" som öppna klasser. Perfekt om du har svårt att binda upp dig. 

Yoga - fördjupningskurs

Detta är en kurs för dig som har kommit igång med din yoga. Kanske har du gått en nybörjarkurs och känner att det är dags att ta ett steg till? I ett lugnt tempo får du lära dig mer om och dyka djupare i yogans filosofi, nya positioner, andningsövningar och meditationstekniker. 6 kurstillfällen á 75 minuter. Ny kursstart planeras inom kort - meddela gärna intresse här. Lärare: Lenita

Yinyoga och de fem elementen

I denna kurs om 6 tillfällen utforskar vi yinyogan och dess koppling till traditionell kinesisk medicin. Vi dyker djupare i vart och ett av de fem elementen trä, eld, jord, metall och vatten och de meridianer (energibanor) som är kopplade till respektive element. I meridianerna flödar qi; livsenergin, och det finns flera metoder för att öka qi. Yinyoga är en av dem – en meditativ, mjuk och återhämtande yogaform som främst är inriktad på fascian, och här är meridianerna belägna.
Genom främst sittande och liggande positioner töjer vi fascian på ett skonsamt sätt. Vi använder bolster, klossar och filtar för att hitta de ultimata positionerna för just dig och din kropp. Vi kommer även att använda oss av olika meditations- och andningsövningar som även de påverkar qi på ett positivt sätt.
Ingen tidigare erfarenhet av yoga krävs. Info om nästa kursstart inom kort - skicka gärna ett meddelande vid intresse! Lärare: Katarina

Grundkurs i kundaliniyoga

Kursstart torsdag 21 oktober kl 19:00. Under kursen om 6 tillfällen kommer vi att gå igenom grunderna i kundaliniyogatraditionen. Kundaliniyoga består av kroppsställningar (asanas), andningstekniker (pranayama) och koncentration (dhyana). Yogapassen är uppbyggda för att ge en viss terapeutisk effekt. Övningarna är lätta och vi arbetar dynamiskt med andning och rörelser ihop. Kundaliniyogan utgör grunden för mediyoga och medicinsk yoga som är vanligt förekommande inom rehabilitering. Du kommer att få lära dig ett par yogapass och meditationer under kursen. Varje tillfälle inleds med teori för ökad förståelse för yogan.
Ingen tidigare erfarenhet krävs. 
Boka din plats här. Lärare: Julia

Body, Mind & Sprit

-en femveckorskurs för ett hälsosammare liv, kursstart onsdag 20 oktober kl 18:30.  Kursen med start i oktober är fullbokad, hör av dig för att få plats på kölista Varför gör vi inte det som vi vet att vi mår bra av? Information och kunskap är naturligtvis en viktig del i ett förändringsarbete, men det första och viktigaste steget till förändring är insikt och medvetenhet. Under de fem veckor som kursen pågår kommer du att få vägledning och verktyg som kan vara värdefulla i processen. Syftet med kursen är inte att du ska uppnå ett visst resultat och den är heller inget för dig som är ute efter att få en färdig lösning serverad. Den är för dig som är nyfiken på att lära känna dig själv bättre för att ta reda på varför du gör som du gör och vad just du behöver för att skapa en bättre balans i ditt liv. Lina Dahlkvist, vår kost- och livsstilsrådgivare håller i denna kurs. Gruppen om max 6 personer kommer att träffas en gång i veckan. Varje träff har ett tema och innehåller information, övningar och diskussioner. I kursavgiften ingår även två yogapass per vecka. Rörelse och andning som yogan bygger på är ett väldigt effektivt verktyg du kan använda för att sänka stressnivån och komma närmare dig själv. Du väljer själv från de öppna klasser som finns på schemat hos Essence of You. 
Läs mer on Lina här. Hör av dig för köplats här