Våra pass

Hathayoga

Hathayoga är den grundläggande och mest kända yogaformen. Härifrån har de flesta andra yogaformer sitt ursprung. Positionerna hålls lite längre och tempot är lugnt. I passen blandas mjuka positioner (asanas) med andningsövningar. Ett bra alternativ att starta med om du vill komma igång med yoga. 



Vinyasayoga

I Vinyasayoga kopplas andetagen med rörelserna i omväxlande, lekfulla och fritt flödande pass. Med tiden kan du hitta ett meditativt tillstånd - en känsla av att kliva in i din egen lilla bubbla och frigöra dig från prestation och stress. Du tränar din balans, bygger en starkare och smidigare kropp och lugnar sinnet.  Passen kan variera mycket från klass till klass, både i intensitet och upplägg. 

Yinyoga

Yinyoga är en lugn yogaform som är särskilt effektiv om du är stressad, har svårt för att varva ner, är stel eller spänd. Fokus ligger på kroppens bindväv, ligament och leder. Positionerna är enkla och utförs nästan alltid liggande eller sittande med hjälp av bolster, block och filtar. Du stannar i varje position under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro. Yinyoga är ett bra komplement till mer fysisk och flödande yoga eller annan fysisk träning. 

MediYoga

MediYoga är en form av body-mind-träning, en yogaform som stillar sinnet, ökar kroppsmedvetenheten och balanserar kroppens nerv- och hormonsystem. Medvetna andetag, mjuka rörelser, djupavslappning och meditationsövningar stimulerar kroppens självläkande system. Rörelserna utövas på en yogamatta eller en stol och anpassas efter din förmåga. Svensk forskning har visat att MediYoga har god effekt vid bland annat stress, utmattning, rygg-, hjärt- och sömnproblem, högt blodtryck, oro och ångest. Alla utbildade MediYoga-instruktörer har en grundläggande medicinsk kompetens.


Yoga Nidra

Yoga Nidra kallas även yogisk sömn och är en guidad meditationsteknik som utförs liggande på en yogamatta. Bolster och filtar hjälper dig att slappna av helt. Yoga Nidra tar dig till ett tillstånd mellan vakenhet och sömn, så att kroppen kan gå in i en riktigt djup avslappning medan sinnet är vaket och fokuserat. Yoga Nidra hjälper dig att lösa upp mentala och fysiska spänningar. 

Yoga enligt YogaMonks

YogaMonks är en metod med basen i  hatha- och vinyasayoga där vi jobbar djupt och specifikt för att komma åt och stretcha bindväven. Målet är en rörligare ryggrad (hathayoga) och därmed en rörligare kropp i sin helhet. Du blir guidad på ett annorlunda och lekfullt sätt genom rörelsesekvenser (vinyasas) där yogapositioner (asanas) är inbakade. Genom den unika YM metoden kan du komma djupare in i en yogaposition än du trodde var möjligt. YM är grundande, stärker din core, ger fokus och avslappning.

Det här passet passar alla nivåer av yogautövare samt nybörjare inom yoga.


YogaMonks Gravidyoga (kurs)

Kursstart vecka 7, torsdagar
Gravidyogan erbjuder dig verktyg att bättre kunna uppskatta graviditeten till fullo. Den kan även hjälpa till med att psykologiskt förbereda dig. Detta gör vi genom fysiska övningar, andningsövningar, mudras och meditation. Du bygger upp styrka för att kunna vara aktiv, samt för att mot slutet av graviditeten vara redo att släppa taget.

Ökad mjukhet/avslappning i din kropp är bra för att hantera den extra arbetsbördan under och efter graviditeten. Enligt YogaMonks är avslappning (softness) det samma som styrka och välbefinnande.

Kursen är öppen för dig som är gravid oavsett var du befinner dig i graviditeten. Ju förr du kommer, desto bättre. Att det inte ens syns utanpå att du är gravid har ingen betydelse. Ju mer tid du har på dig desto tydligare resultat och möjlighet att skapa de bästa förutsättningarna för dig under din graviditet och att kunna se fram emot förlossningen med ökat självförtroende och glädje. Är du långt gången i graviditeten, låt heller inte detta hindra dig. Det är aldrig för sent att göra något bra för sig själv och lite yoga är mycket bättre än ingen yoga alls!

En del av övningarna går bra att ta med sig hem och göra dagligen eller så ofta man har lust.  På så sätt har du möjlighet att hinna göra mycket även om tiden är knapp.


Sharat Arora Yoga

Sharat Arora Yoga Method bygger på klassisk Iyengar yoga och är en alignment-baserad yoga. Det innebär att stor vikt läggs vid detaljerna och vid att hitta precis rätt i positionerna. Instruktionerna är detaljerade, du får mycket hjälp med att justera dina positioner och vi använder props (redskap), så att alla kan hitta rätt ”alignment” oavsett förutsättningar. Positionerna hålls en längre tid så att du kan utforska och hitta rätt.

Genom att hitta rätt alignment skapar vi balans både fysiskt och mentalt.

 


Flow Motion

Mjuk funktionell styrketräning med enbart den egna kroppen som motstånd. Allt i en lugn och stressfri miljö med härlig musik. Det här är ett gruppträningspass helt utan krav på koordination. Du blir stark, får bättre kroppsuppfattning, bättre balans och bättre hållning.


Qigong och vägledd meditation

Qigong är en mer än tusen år gammal läkekonst där Qi står för livsenergi och kraft, och Gong för arbete.

I långsamma rörelser som passar alla och där ingen erfarenhet krävs arbetar vi med att höja livsenergin.
Med Qigong förmedlas inre lugn, återhämtning, omtanke och vetskap om hur vi med energins & intentionens kraft kan påverka vår vardag. Klasserna kombineras med en härligt avslappnande vägledd meditation. 


Spädbarnsmassage (kurs)

Kursstart vecka 8, torsdagar Spädbarnsmassage är kärleksfull beröring av huden, kroppens största sinnesorgan.

Det finns många fördelar med att lära sig massera sitt barn - både för barnet och föräldern. Viktigt att förstå är att det inte är någon behandling, även om du lär dig strykningar som fungerar lindrande vid tex. kolik.

Spädbarnsmassagen ger en upplevelse av kontakt, kommunikation, glädje och innerlighet. Det är en möjlighet att fördjupa och utveckla samspelet mellan föräldrar och barn. Ett sätt varpå man kan lära sig att tyda sitt barns signaler. Båda föräldrarna är lika bra på att massera.

Metoden som lärs ut är i enlighet med Föreningen för spädbarnsmassage (F.I.S) riktlinjer samt den internationella föreningen International Association of Infant Massage (IAIM) som finns representerad i över 40 länder sedan 1989.


Uteträning (kurs)

Kursstart vecka 16 , tisdagar
Den här våren liknar inte någon annan. Många av oss har tvingats spendera mer tid än vanligt hemmavid. Kanske känner du att du vill komma igång och hitta hälsosamma vanor nu när vi går mot ljus och värme? Att röra på sig utomhus gör underverk för både kropp och själ. Detta  10-veckorsprogram  innehåller utomhusträning med fokus på både styrka och kondition, yoga och meditation. Vi kryddar det hela med föreläsningar inom kost- och träningslära. Under 10 tisdagskvällar med start den 14 april kl 18:30 ses vi för att vårrusta oss inifrån och ut. Mer info kommer inom kort!